Boodschap

Afhankelijk welk lidwoord je voor het bovengenoemde woord zet, kan de betekenis hiervan veranderen, evenals het meervoud. Iedereen zal haar/zijn betekenis eraan geven, maar onze boodschap als makelaar moet altijd zo duidelijk mogelijk zijn. In een kennismakingsgesprek met een potentieel opdrachtgever; als kopende of als verkopende makelaar probeer je (populair gezegd) ook aan verwachtingsmanagement te doen. Altijd Eerlijk, oprecht, onderbouwend met praktijk voorbeelden en duidelijke taal. Tegelijkertijd goed luisterend naar de wensen, ideeën, gedachten en verwachtingen van je opdrachtgever. Lichaamstaal, mimiek, tonatie, een gebaar of een blik in de ogen zeggen soms nog veel meer dan datgene wat iemand uitspreekt. Bij sommigen is de zender kapot en bij weer anderen is de ontvanger kapot. We kennen allemaal wel mensen in onze omgeving die niet luisteren, alleen hun eigen “waarheid” bevestigd willen krijgen of waarbij een boodschap totaal anders aankomt dan de zender bedoeld of uitspreekt. De boodschap die iemand blij maakt is altijd gemakkelijk om over te brengen. Maar teleurstellende boodschappen zijn minder gemakkelijk over te brengen, zeker aan de hierboven beschreven personen. De Engelse zeggen “your home is your castle” of zoals wij ook een dergelijk spreekwoord kennen “eigen haard is goud waard”. Gestuurd door te huidige positieve media berichten, wordt dit soms te letterlijk genomen. Straks, tijdens het EK voetbal hebben we 17,7 miljoen bondscoaches in Nederland en als je je huis gaat verkopen zijn ineens zoveel “makelaars” in je omgeving. Er is maar 1 Gouden Makelaar die binnenkort 25 jaar geleden beëdigd is.   

Deel dit bericht